UA-52254593-1

12.1.2017

Kävijäanalyyttinen vuosikatsaus: käyntejä keskimäärin päälle 5000 kuussa

Tervetuloa kävijäanalytiikan pariin. Käyn läpi tämän blogin kävijätilastoja, joita on kertynyt kahden ja puolen vuoden ajan. Myös työhöni kuuluu analytiikan seuraaminen, joten on luontevaa tämä on. Alkuun pari kuvaa menneistä vuosista.



Ensin katsaus kuukausittaisiin lukuihin. Seuraan muuten itse ennen kaikkea eri käyntejä, en eri kävijöitä tai sivujen katseluita.

Ensimmäisenä vuonna, 2014, käynnit pyörivät 1000-2000 välissä. Jo joulukuussa käynnit nousivat ensimmäisen kerran päälle kahdentuhannen.

Vuonna 2015 sitten seurasi askel portailla ylöspäin: kuukausittain puhuttiin 2000-3000 käynnistä.

Vuonna 2016 tammikuussa seurasikin hyppäys olikin saman tien päälle neljääntuhanteen käyntiin kuukaudessa. Alkuvuonna kuukausikäyntejä oli 3000-4000 välissä.

Viime vuoden syyskuussa sitten seurasi uusi “tasonkorotus”, kun syyskuusta alkaen käyntimäärät rikkoivat 5000 rajan, eivätkä ainakaan vielä ole sen alle laskeneet.

Blogin kävijämäärät siis kasvavat tasaisesti. Tässä pohdintaa miksi:

  • Bloggauksia on koko ajan enemmän, joten haku tuo paikan päälle enemmän.
  • Bloggaustahtini on tiivistynyt. Tyyliin viime syksyn bloggasin enemmän kuin koskaan ennen. Osin tämä liittynee hieman maltillisempaan elämäntilanteeseen (iltaisin on kiireettömän tylsää, ja harrastus kutsuu), osin Nordea-siirtooni ja mahdollisuuteen ostaa pieniä eriä osakkeita säännöllisesti.
  • Muiden sisääntulokanavien “voluumien” lisääntyminen. Twitter tuo pikku hiljaa lisää kävijöitä, samoin feedlyssä ja vastaavissa on koko ajan enemmän seuraajia. Tämä näkyy ennen kaikkea siten, että heti tekstin julkaisun jälkeen kävijöitä tulee melko nopeasti ehkä ensimmäiset sata tai jotain.

Sitten vielä muutamia kuvia jossa tarkastelen kerralla koko viime vuotta.


Haun rooli on tietty merkittävä, mutta sosiaalisen median osuus on yllättävänkin suuri. Tosin Blogger (ja siten linkitykset bloggerissa pyörivistä blogeista) kuuluvat Googlen analytiikassa sosiaalisen median puolelle, ja sen rooli on 87 %. Eli esimerkiksi Twitterin rooli on kokonaissisääntuloissa vain 3-4 % luokkaa.

Sivuille linkittävien puolella vuoden 2016 top 12 -lista on seuraavanlainen:

osinkokuningas.com, 2 182
velaton.com, 452
osakesijoittaja.fi, 376
rikaserakko.com, 314
murobbs.muropaketti.com, 206
omistajavaurastu.com, 167
ikiholdaaja.com, 59
trooli.fi, 29
ylilauta.org, 16
komentokeskus.net, 11
piensijoittaja.net, 9
pohatta.com, 9

Tähän kannattaa suhtautua skeptisesti. Poistin listoilta bloggeria ja feedlyä ja muuta kollektiivista sisääntuloa sekä share-buttons-krääsää. Luulen että analytiikan puolella some-saapumisten lähes 2000 sisääntuloa pitävät sisällään melkoisen määrän kollegabloggareiden sivustojen linkityksiä, esimerkiksi Yksinhuoltajan selviytymisopas kolkutteli viime kerralla kärkisijoja, nyt olisi muka tippunut luokkaan ei yhtään saapumista vuodessa.

Eli: kiitos listan kärjelle. Tässä taitaa olla mukana vain omilla domaineilla operoivat, eivät kaltaiseni valmiita blogipohjia käyttävät. Kiitos kuitenkin osallisille, melkoisia sisääntulomääriä tuota kautta tulee.

Mitä kävijöistä voi sanoa?

Googlen tarjoamaan tietoon ei täysin voi luottaa, toisin kuin Facebookilla esimerkiksi syntymäajoista ei ole tarkkaa tietoa. Kerronpa kuitenkin mitä Google minulla kävijöistä väittää.


Kävijöistä puolet on ikäluokassa 25-34 vuotta (tai sitten tuon ikäisillä on todennäköisimmin Google-tili, josta näitä tietoja osin vedetään). Oma ikäluokkani 35-44 on kakkosena, runsaalla neljänneksellä käynneistä.

Naisia on kävijöistä vain runsas neljännes. Tämä on muuttuja jota tarvitsee seurata tulevina vuosina, veikkaan että tilanne muuttuu kovaa tahtia. Mutta tässä kohden vain veikkaan.

Karttaan liittyvää kuvaa en edes tehnyt. Se on sidoksissa siihen missä suomalaiset asuvat, kaupungeissa enemmän ja maaseudulla vähemmän. Helsingin osuus on suurempi kuin asukasluku antaisi olettaa.

Mitä tästä eteenpäin?

Palaan analytiikkaan kahdesti vuodessa, ellen nyt jotain erityistä tulokulmaa keksi. Kävijämäärät näyttävat hivuttautuvan ylöspäin, joka innostaa minut kirjoittamaan hieman useammin, joka hivuttaa kävijämääriä ylöspäin.

Mutta perusideasta pidän kiinni, bloggaan omaksi ilokseni. Jos jollekulle muulle tästä on iloa (tai ainakin hetkellistä ajantappoa), niin siitä vaan.

7 kommenttia:

  1. Heh, blogiasihan on näköjään käsitelty kaikilla asiaankuuluvilla foorumeilla =D Hienoa olla etunenässä linkittäjänä, mutta ihmettelen miksi poistit kaikki blogspot osoitteet? Eikö ne kaikki löydy kätevästi analyticsin viittaukset kohdasta?

    VastaaPoista
  2. Mites mainostulot? Tekisitkö niistäkin koosteen

    VastaaPoista
  3. Mainostuloista tein tovi sitten yhteenvedon, löytyy täältä: https://herkuillepersopiensijoittaja.blogspot.fi/2017/01/blogin-mainostulot-2016-ja-milta.html

    VastaaPoista
  4. Kaivelin lisää analyticsin tilastoja. En tiedä mistä olin luvut kaivanut vai oliko siellä virhe, nyt taas löytyivät linkitykset viime vuoden malliin. Tässä on kymmenen kärki.

    laiskasijoittaja.blogspot.fi, 2238
    osinkokuningas.com, 2182
    rahallavapaaksi.blogspot.fi, 1518
    neljajalkaamaassa.blogspot.fi, 1161
    warrenfyffet.blogspot.fi, 830
    pikkusijoittajat.blogspot.fi, 552
    kinskinsijoituspaivakirja.blogspot.fi, 518
    aloittelevasijoittaja.blogspot.fi, 497
    velaton.com, 452
    sijoituskokeiluja.blogspot.fi, 386

    En ähde päivittämään blogia tämän kummemmin, mutta otan ja teen kyllä uuden bloggauksen. Voisin nimittäin myös vertailla linkitysmääriä edelliseen vuoteen, ja jopa laatia listaa ("nousussa ja laskussa") kollegabloggareista. Tässähän ihan innostuu!

    VastaaPoista
  5. Nyt näyttää oikeammalta. Harmittaa toki että jäin tällä kertaa vasta kakkossijalle =D

    VastaaPoista
  6. Jos Osinkokuningas lohduttaa, niin olit myös toissa vuonna kakkonen :)

    Tulossa ensi viikonloppuna: vertailu blogeista jotka tänne linkittävät saapumisineen, ja blogien saapumisten muutos viime vuosien aikana.

    VastaaPoista
  7. Mielenkiintoista analytiikkaa. Itselläni esimerkiksi Twitter ja Instagram taitaa olla nykyään yhteensä lähes 30-40 % kokonaislukijoista tuottavia lähteitä. Toki käytän niitä aika aktiivisesti. Mielenkiintoista on se, että Instagramista melkein 80 % on tuohon ikäluokkaan 18-24, mikä on tietysti luonnollista kun siellä paljon nuoret pyörii. Ainakin hyvä tapa saavuttaa nuori lukijakunta.

    Harmi, kun WordPressiin ei oikein löydy hyvää blogrollia samaan tapaan kuin bloggerille. Siis sellaista, missä näkyisi aina kunkin blogin uusin teksti. Täytyy siis toistaiseksi tyytyä pelkkään listaukseen.

    VastaaPoista