UA-52254593-1

26.5.2016

Joskus näinkin päin: Konecranes ja kurssinousu

Viime vuosina olen erikoistunut - tai siltä ainakin tuntuu - heikosti ajoitettuihin ostoihin. Chevronia ryhdyin ostamaan “kun öljyn hinta on laskenut”. Sen kunniaksi öljyn hinta ryhtyi tippumaan ihan kunnolla. Arvatkaa ostinko Volkswagenia ennen vai jälkeen päästöskandaalin? Ja sanomattakin lienee selvää että investoin Nordeaan ennen Panama-papereita.

Noh, menee tämä oikeasti myös toiseen suuntaan. Osa ostoistani ei ole ikinä ollut miinuksella. Ne eivät kuitenkaan jätä polttomerkkiä sieluun samoilla tavoin kuin pikaiset kurssiromahdukset.

Yritysten toiminnassa on voisiko sanoa tiedostettuja ja tiedostomattomia ulottuvuuksia. Yritykset raportoivat tarkoin liikevaihdostaan, voitostaan ja toiminnastaan. Sitä jo laki edellyttää. Nämä kuuluvat tiedostettuun puoleen, ja ihan oma vika jos en jotain relevanttia huomaa.

Toinen ääripää sitten ovat yllärit. Yrityksen talousjohtaja rakastui tulisesti nuorempaan, kavalsi rahaa niin paljon kuin kerkesi ja karkasi ulkomaille. Huijattiin vähän että saatiin kurssia korkeammalle. Näitä riittää.

Edellisiä on sijoittajana hankala nähdä etukäteen, koska ne ovat, niin, yllätyksiä. Toki jos yrityksen kulttuuri on leväperäinen ja johdon lausunnot siansaksaa, niin kyllähän se varmaan lisää riskiä että ollaan muutoinkin epämääräisiä ja vaellataan harmaan alueella.

Jos oletetaan että joka toinen yritys yllättää välillä positiivisesti, ja joka toinen negatiivisesti, ja omistus on hajautettu, niin kaiketi tilanne pikku hiljaa tasaantuu. Tästä sain jo ennusmerkkejä.

Ehkä 10 % pakkaselle painunut Konecranes-omistukseni koki iloisen yllätyksen viime viikolla kun Konecranes osti Terexiltä nosturipuolta. Aiemmin tuloillaan oli fuusio, joka monien käänteiden jälkeen ei toteutunutkaan. Mutta ehkä hieman yllättäen Konecranes ostikin sen osan Terexistä jota eniten tavoitteli.

Tästä pääsen pitkähkön aasinsillan kautta seuraavaan. Vaikuttaa siltä. että iloiset yllätykset taasen ovat harvemmin kovinkaan suuria yllätyksiä. Ne ovat pitkän työn tuloksia, ja usein myös on tiedossa että tätä yritys hakee. Yllätys on lähinnä että jotain onnistuu. Toki esimerkiksi yrityskaupat voivat olla kaikille yllätyksiä. Mutta usein niistäkin on vihiä ennalta.

Pitää jatkossa muistaa nauttia hypähdyksist ylöspäin, eikä vain huomata alamäkiä. Sillä kuten yleensä, elämässä on ylämäkiä ja alamäkiä yhtä paljon. Paitsi jos aloittaa meren rannalta ja menee kohden vuoristoa, ja viettää siellä lopun elämäänsä.

2 kommenttia:

  1. Tuttua juttua, olen itse sortunut mm. ostamaan Outotecia, kun oli mielestäni laskenut huokuttelevalle tasolle. Mainitsemisia yhtiötä Konecranesia ja Chevronia löytyy samoin omasta salkusta.

    Usein ostoni perustuvat useampiin olettmuksiin joiden perusteella uskon oston olevan hyvä. Varaudun kuitenkin aina siihen, että olen väärässä.

    Itselenneni on opettavasita huomata, että tärkein terkijä ostoa miettiessä on ehkä miettiä paraneeko yhtiön tulos ja miksi? Vaikka arvostus on matala, mikään ei takaa etteikö se voisi mennä matalammaksi ja tulos huonontuessaan huonontaa tunnuslukuja.

    Joten esitän sinulle kysymyksen, mietitkö miksi Chevronin tai Konecranesin tulos paranee ja millä aika jänteellä oletit sen tapahtuvan? Omalla päättelyllä öljyn hinnan laskiessa Chevronin tulos laskee, josta seuraa että se voi mennä tappiolle tai alentaa osinkoa, jotka on negatiivisiä juttuja. Pitää jaksaa odottaa niin kauan, että hinnan lasku tasaantuu, katsoa tuloksen tekokyky ja osinko ja miettiä onko toiveita öljyn kysynnän kasvusta tulevaisuudessa.

    Ihan yhtälailla Outotecin tapauksessa pitää katsoa samat jutut. Minusta kuparin ja muiden värimetallien ja ruostumattoman raaka-aieiden lasku on taittunut. Noususta ei ole vielä suurta toivetta, joten investoinnit antavat ehkä odottaa. Kulta sen sijaan on nousussa, kuten veden puhdistukselle kysyntää. Minusta voi olla hyvä aika ostaa 3-5 vuoden aikajänteellä. Minulla potti Outotecia ja en osaa sanoa onko nyt vielä realistista odotellaa seuraavana keväänä osinkoja, joten en ole tällä hetkellä ostamassa. Talous voi kääntyä huonompaan. Näen tilanteen niin positiivisena ettei yhtiötä kannata myydä.

    Miettimällä tulevaisuuden tuloksen kasvuodotuksia saa kohtuullisen pian esille ne yhtiöt, joihin kannattaa keskittyä.

    VastaaPoista
  2. Chevronin tapauksessa mietin asiaa kovastikin. Puhun nyt myös täydennysostoista. Öljyn hinta oli alempana kuin vuosikymmeneen, talous maailmanlaajuisesti kohmeessa jne. isäksi isot firmat voivat ostaa halvalla pienempiä, eli sukellus voi myös hyödyttää jättejä. Keksin siis paljonkin syitä sille että silloin oltiin alan syklin alareunassa.

    Konecranesin tapauksessa päättelin, että koska fuusio- ja fuusiospekulaatiot tekevät tilanteen epävarmaksi ja epävarmuus laskee hintoja, nykyhinta on "todellista matalampi". Tai sitten kun yksi tuttu on töissä Konecranesilla :)

    Eli Chevronin kanssa oli paljon harkintaa, Konecranesin kanssa vähemmän. Riski on, että nuo ovat vain perusteluja sille mitä muutenkin olisin tekemässä.

    VastaaPoista